Přestože je technologie blockchain slibná, většinou jsme zatím viděli její využití spíše pouze v potenciální nebo dokonce konceptuální rovině, než ve fyzicky reálné. Existuje však oblast, ve které již bylo dosaženo určitého progresu: logistika, a to konkrétně přeprava zboží.

Obchodní společnost Louis Dreyfus nedávno dokončila export 60,000 tun sóji do Číny, přičemž každá fáze cesty tohoto nákladu se sledovala a zapisovala do blockchainu. Robert Serpollet, šéf obchodních operací, komentoval pozitivní vliv technologie na zisky takto:

„Naše očekávání byly vysoké, ale výsledky byly ještě lepší.“

Blockchain se dokonale hodí

Dnes už i dánská společnost Blockshipping plánuje přinést benefity blockchainu do multimiliardových odvětví přepravy zboží v kontejnerech, protože současný systém je plný neefektivnosti a je náchylný na podvody.

Šéf exekutivy firmy Blockshipping Peter Ludvigsen vysvětloval:

„Miliony kontejnerů neustále mění pozici, čímž vznikají platební povinnosti a mění se vlastnictví.“

Jelikož neexistuje žádný centrální registr nebo sledování v reálném čase, „obrovské množství kontejnerů se přesouvá zbytečně,“ což vede ke zbytečným nákladům a znečištění životního prostředí.

Toto odvětví je také zamořené dalšími problémy, včetně nadbytečných kapacit a potřeby držet se přísných předpisů v oblasti ochrany životního prostředí.

Existuje proto potřeba transparentnosti, efektivnosti a bezpečného systému sledování – na co se blockchain podle všeho perfektně hodí.

Firma Blockshipping, kterou založili bývalí členové společnosti Maersk, největší spolčnosti na světě v oblasti přepravy kontejnerů, doufá, že vyřeší zmíněné problémy pomocí své nové platformy globálního zásobování (GSCPGlobal Supply Chain Platform), která má poskytovat globální registraci kontejnerů v reálném čase  založenou na technologii blockchain, a zároveň i globální platformu na obchodování pro všechny druhy služeb spojených s manipulací s kontejnery.

Podle firmy Blockshipping by se díky efektivnější alokaci a použití stávající kapacity kontejnerů dali ročně ušetřit miliardy dolarů. Navíc, pokud by se tato platforma rozšířila, výrazně by to mohlo zredukovat emise CO2.

ICO (initial coin offering – prvotní nabídka mincí, způsob získávání financí v oblasti kryptoměn) již přilákal prvotní kapitál od soukromých investorů i od Dánského námořního fondu. S použitím této platformy budou uvedeny dva tokeny: CPT a CCC .

Interní CPT (Container Platform Token) je užitkový token, který je určen pro použití v rámci samotného odvětví na vyplácení manipulačních poplatků.

CCC (Container Crypto Coin) je externí dividendový token: v dubnu bude na veřejný prodej vydaných 50,000,000 kusů.

Zdroj: www.icoexaminer.com