Ačkoliv mnozí fanoušci kryptoměn pokládají registraci vyžadující splnění Know your customer (KYC) standardů za přílišné zasahování do soukromí, je důležité podívat se na tento fakt i z druhé strany. Důslednými postupy cílenými na zjištění a ověření totožnosti nových klientů se burzy chrání před potenciální možností praní špinavých peněz, financování terorismu nebo jiných nekalých činností, na které by některé osoby mohly kryptoburzy zneužívat.

Zatímco někteří mohou tvrdit, že tyto postupy jsou v rozporu se samotnou povahou virtuálních měn, pro burzy mají kromě chránění sebe samých i další význam. Pokud daná kryptoburza totiž umožňuje vklady, respektive výběry v klasických fiat měnách, musí mít automaticky uzavřený obchodní vztah s některou z bank. Banky, které musejí splňovat přísné lokální či mezinárodní normy, si dobře rozmyslí, s kým tento vztah uzavřou. Pokud chtějí kryptoburzy předejít zmrazení svých účtů v bankách, musejí zajistit verifikaci svých klientů.

Která hardwarová peněženka je pro Vás ta nejlepší?

Co zahrnuje proces Know your customer?

Registrační / ověřovací proces označovaný jako KYC slouží k ověření identity klientů dané platformy. Posuzuje se jím jejich vhodnost a zároveň se vyhodnocují potenciální rizika. Cílem KYC pokynů je zabránit, aby byly obchodní platformy (v tomto případě kryptoburzy) využívány pro účely praní špinavých peněz. Samotný KYC proces se může v závislosti od firemní politiky mírně lišit, ale v zásadě zahrnuje následující prvky:

  • sběr a analýzu základních osobních informací;
  • zkoumání údajů totožnosti a jejich porovnání s globálními seznamy politicky exponovaných osob, které na základě jejich postavení a vlivu představují obecně vyšší riziko potenciálního zapojení do korupce;
  • stanovení míry rizikovosti klienta z hlediska tendence financování terorismu, krádeže identity nebo praní špinavých peněz;
  • vytvoření profilu klienta na základě jeho „transakčního chování“ (monitorování transakcí a podezřelých aktivit).

Know your company

Proces verifikace zákazníka bohužel funguje pouze jednostranným způsobem. Kryptoburzy a obchodní platformy prověřují své zákazníky, zákazník si je ale nemá jakým způsobem ověřit. Proces ověřování společností by přitom investorům poskytl způsob, jak prověřit jejich krytí nebo totožnost členů jejich týmu. Informace, které poskytuje americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC), jsou jen jednou z mála legitimních možností, které mohou investoři využít. SEC však působí pouze ve Spojených státech a zaměřuje se jen na kryptoprojekty, které nabízejí produkty považované za cenné papíry.

Nemožnost ověřit si hodnověrnost obchodní platformy, které investoři jdou svěřit svá aktiva, nejednou končí ztrátou peněz v důsledku různých podvodů a scamů. Obdobně je to i se společnostmi, které nabízely své tokeny prostřednictvím Initial Coin Offering (ICO).

Podle analytické společnosti Statis Group až 80 % ICO uskutečněných v roce 2017 podvedlo své investory. Částka, o kterou investoři v důsledku ICO podvodů přišli, je přitom závratná. Jen šesti největším podvodným ICO (OneCoin, BitConnect, PlexCoin, Entrance, PinCoin a Ifan) se podařilo obrat důvěřivé klienty o téměř $740 milionů.

Pokud by existovala stejně přísná pravidla, jaká se vyžadují v procesu registrace investorů, i na straně společností, je vysoce pravděpodobné, že odcizená částka jakož i počet podvedených lidí by byly mnohem menší.

Víkendový ฿ulletin: Security tokeny jako nástupce ICO a bezpečné formy investování

Originální verze tohoto článku byla publikována na našem slovenském webu KryptoPortal.sk

Zdroj: ethereumworldnews.com