Když se člověk začne zajímat o Bitcoin a kryptoměny jako takové, natrefí na mnoho nových termínů a názvů z této oblasti. Mezi první určitě patří i termín „white paper“, který vznikl spolu s Bitcoinem a napsal ho  Satoshi Nakamoto. V tomto dokumentu je shrnut celý princip a technologie, na níž je blockchain a Bitcoin postavený.

Takto ve zkratce to chápe asi většina lidí. White paper je však mnohem více a ne nadarmo se všude doporučuje, aby si lidé před investováním do ledajaké měny či projektu, přečetli právě tento dokument. White paper je totiž celkový byznys plán firmy, které dané ICO (Initial Coin Offering) vytváří a nabízí.

Jak rozeznat dobré ICO?

V poslední době jsme nejednou slyšeli o podvodných ICO a o tom, že rostou jako houby po dešti. Vždyť není se čemu divit! ICO nabízí rychlou možnost, jak přijít k finančním prostředkům na realizování svého byznysu. Bohužel, ne každý v této oblasti je kompetentní a čestný. Mnohé ICO jsou opravdu podvodné, vytvořené s cílem rychlého zisku a úniku z trhu. Jiné zas doplatí na nezkušenost a nepřipravenost svých tvůrců. Proto je pro investora velmi obtížné zjistit, které ICO jsou perspektivní projekty, a které zase ne. Pomocnou rukou by měl být právě white paper, který nám dává obraz o tom, kdo, jak a proč daný projekt realizuje.

Napsat dobrý white paper neumí každý, proto se podívejme na to, jak by měl vypadat perspektivní a důvěryhodný byznys plán.

White paper = byznys plán

White paper by měl obsahovat následující části:

  • popis problému
  • návrh řešení a popis produktu
  • popis komercializace tokenu (interakce výrobku s ekonomikou a technická ustanovení komercializace)
  • členové týmu
  • vydání tokenu
  • a perspektivy do budoucna

Kdo stojí za projektem?

I když se to nezdá, tak důležitou částí tohoto dokumentu jsou členové týmu, ačkoli se většinou vzpomínají na konci. Zkušenosti a předchozí úspěchy těchto lidí nám může hodně napovědět o tom, zda se jejich projekt podaří. Rozumné je zaměřit se na projekty, které jsou pod vedením již známých jmen z dané oblasti, nebo mají doporučení od jiných krypto expertů. Důležité je i profesní složení týmu a pozadí této formy. V případě, že už tu máte pochybnosti o schopnostech těchto lidí, raději se danému ICO vyhněte.

Důležitý je nápad!

V praxi se často stává, že tvůrci ICO mají pouze ideu a perfektně navržený ICO prodej, reklamu, přičemž reálný produkt ještě ani neexistuje. V takovém případě zde také něco smrdí a zavání to podvodem. Investovat do něčeho, co ještě ani neexistuje je dost riskantní. Správný tým a white paper přinášejí už reálný produkt, který je zaměřen na určité uživatele a má konkrétní strategii rozvoje. Pokud má projekt již vybudovaný nějaký ten ekosystém a uživatele, zvyšuje to šance tokenu na přežití a úspěch.

Dobrý nápad je k nezaplacení. Tvůrci se nejprve podívají na trh a buď narazí na problém, který je třeba řešit, nebo při troše štěstí najdou díru na trhu a přijdou s novým nápadem. Dále následuje složitá technická část, kdy vývojáři spojí problém s blockchain technologií a vytvoří produkt, který by měl oslovit konkrétní uživatele. Následně bude nabídka ICO zaměřena právě na ty, kteří budou motivováni k zakoupení ICO tokenů  na podporu a realizaci projektu.

Důsledně si přečtěte popis produktu a zamyslete se, zda je reálný, má potenciál do budoucna a zda dokáže oslovit velké množství lidí. Naneštěstí se často setkáváme s ubohými kopiemi už před tím vytvořených white paperů.

Obrázek zobrazuje část ze Satoshiho Bitcoin white paperu

A co s nasbíranými prostředky?

Investorům by mělo být už od začátku jasné, na co budou jejich prostředky použité a co s nimi tvůrce ICO plánuje udělat. V dnešní době je mnoho ICO projektů, které zmiňují „průmyslová konsorcia“, neziskové jednotky nebo události související s rozvojem průmyslu. Takové sliby mohou vést k podezření, že členové týmu plánují utratit peníze nejen na svůj produkt, ale také na něco jiného, možná i na své vlastní potřeby. Během nedávné Blockchain Day Online konference vysílané z Kyjeva, mnozí kryptoexperti apelovali na tvůrce ICO, aby tento úkol brali vážně a zodpovědně. Zdůraznili, aby se po prvotním ICO prodeji nestáhli, nestagnovali, ale naopak, aby se neustále věnovali svému produktu a jeho vývoji. To se snadno řekne, ale těžko splní.

ICO – Kdy? Kolik?

Informace o tokenu jsou detailně popsány během jeho nabízení na burze. Pokud tomu tak není, asi nejde vše jak by mělo. Zveřejněné by měly být počty tokenů v předprodeji, pokud je jejich počet omezen. Dále se oznámí oficiální datum spuštění prodeje tokenů na trhu, prvotní cena, případně způsob, jakým byla tato cena stanovena.

A co bude dál?

Nedílnou součástí white paperu kromě detailního popisu produktu a použité technologie, je budoucí plán vývoje, tzv. „Road map“ projektu. Teoreticky by měl projektový tým představit podrobný pracovní plán na příštích 12 až 18 měsíců, včetně spuštění beta verze. V případě, že některé z bodů na road map již proběhly, je to jen a jen výhoda pro daný projekt, protože už má na čem stavět svou dobrou pověst.

Doporučujeme si přečíst jeden z úspěšných white paperů před tím, než sáhnete po novém, neznámém. Člověk tak asi nejlépe pochopí, jak vysoko je nastavená laťka, a na co je se třeba zaměřit. Mějte však na paměti, že ani skvělý white paper nepomůže špatnému projektu.

Pro další čtení vřele doporučujeme (v AJ): 

Zdroj: smilebright.media