Ripple je platební síť a protokol, ve kterém jsou poplatky hrazeny pomocí nativní měny XRP. Navzdory jasným odlišnostem je Ripple jako síť často srovnávána s Bitcoinem, zejména v souvislosti s rychlostí zpracování transakcí. Přesto mají i něco společného – oba si získali reputaci jako sítě s velkými tržními kapitalizacemi a s potenciálem na globální přijetí finančním průmyslem.

Existuje však jeden klíčový rozdíl mezi Bitcoinem a Ripple: Ripple není ve skutečnosti založen na blockchain technologii. Hlavní technologie Ripple je jen podobným druhem distribuované databáze také založené na jistém druhu konsensu. Ripple v tomto platebním systému funguje jako „převodní měna“ k jiným měnám. Nedělá rozdíl mezi tradičními měnami a krytoměnami, což usnadňuje jejich vzájemnou výměnu a umožňuje dokonce i výměnu za komodity. Z tohoto důvodu se nejedná o klasickou kryptoměnu, jako je Bitcoin.

Čas nakoupit za minimum?

Ripple samozřejmě má své odpůrce a příznivce, jako je to snad při každé měně. Často se mluví o tom, že nemá co dělat mezi kryptoměnami, jenže je tam. A pravděpodobně se v první desítce udrží ještě dlouho. Možná připomíná více tradiční bankovní systém, narozdíl od jiných měn hlásajících svobodu finančního systému, ale z pohledu technologie a možného výdělku byste před Ripple neměli zavírat dveře. Minimálně je dobré o této měně vědět něco víc.

Samotný ledger Ripple používá technologii HashTree na shrnutí skupiny transakčních dat do jedné hodnoty. Tato hodnota se pak posílá přes validační servery na její ověření. Tvůrci Ripple tvrdí, že právě tento druh konsensu dělá produkty společnosti Ripple  (XRP, RippleNet, xCurrent, xRapid a XVIa) vhodné pro globální podniky.

V době psaní článku je Ripple třetím největším krypto projektem podle tržní kapitalizace přesahující $21 miliard. I během velmi slabých posledních měsíců patří Ripple mezi nejoblíbenější měny na předních burzách a směnárnách. Dále v článku nastíníme některé faktory, které je třeba zvážit při nákupu Ripple.

Technologický základ Ripple

Spolu s globální podnikovou adopcí se společnost Ripple Labs zaměřuje na budování sítí na odesílání a přijímání remitencí, tedy přeshraničních plateb.

Před Ripple Labs neměl SWIFT, mezinárodní platební protokol používaný bankami na odesílání vnitřních a mezinárodních transakcí, v zásadě žádných životaschopných konkurentů. Mnozí však tvrdí, že právě Ripple by mohl poslat SWIFT do zapomnění.

RippleNet, síť, která je základem XRP, je schopna okamžitě přenést peníze (prostředky) po celém světě. Jako takový byl již přijat rostoucím počtem finančních institucí, mezi největší a nejznámější patří Santander či Moneygram.

Je důležité poznamenat, že ačkoli tyto instituce přijaly a používají RippleNet, v transakcích nepoužívají XRP. Přesto seznam partnerství společnosti Ripple může být důkazem, že technologie celého Ripple ekosystému mají něco do sebe.

Získávání zájmu médií

Tým Ripple složený z odborníků v oblasti financí, technologií a fintech prokázal své přesvědčení, že zaměřit se na partnerství a získávání zákazníků je důležitou součástí pro začínající technologické společnosti, aby se postavily na vlastní nohy. Ripple má v současnosti více než 75 klientů, kteří aktivně používají RippleNet.

Kromě vytvoření slušných zákaznických kruhů používá společnost Ripple strategická partnerství na vytvoření určitého humbuku kolem svých produktů a společnosti jako takové. Zatímco se tento humbuk pomalu vyvíjí v organickou mediální přítomnost, společnost Ripple nadále vynakládá velké úsilí na budování a udržení tohoto sociálně mediálního pokrytí.

Ve světě kryptoměn je toto pokrytí mimořádně důležité. Existuje téměř měřitelná korelace mezi rozsahem pokrytí určité kryptoměny a její hodnotou. Proto je pozitivní přítomnost v médiích velmi důležitá pro budoucnost tohoto projektu.

Jihokorejští hodleři a investoři mají velký vliv na XRP

Toto se na první pohled může zdát jako negativní zpráva. A pokud by se jednalo o běžnou kryptoměnu, jistou nedůvěru by to vyvolalo. Netřeba zapomínat, že XRP není kryptoměna a Ripple není blockchain.

Tři největší korejské kryptoburzy tvoří každý den více než 50% všech obchodů s XRP. To se stalo zřejmě 8. Ledna 2018, kdy CoinMarketCap náhle (a náhodou) odstranil korejské burzy z cenových statistik, což způsobilo dočasnou ztrátu $200 milionů v XRP.

Jen čtyři dny předtím, 4. ledna 2018, dosáhla cena XRP své historické maximum – $3.84. V ten samý den ukazovala největší jihokorejská burza Bithumb cenu XRP ve výši přibližně $4.47.

To jasně ukázalo, že na jihokorejských burzách byl zisk přibližně o 16.5% vyšší.

Čas však ukázal, že tyto prémiové procenta mají jen dočasný účinek. Od 4. ledna byl cenový rozdíl XRP na jihokorejských burzách ve srovnání s jinými burzami zalistování na CoinMarketCap snížen na $0.01.

Budoucnost Ripple

Budoucnost pro společnost Ripple a její produkty vypadá pozitivně. Ano letos tu máme sice recesi a při rychle se měnících globálních regulačních náladách se zdá, že celé odvětví je momentálně „pozastaveno“.

Ripple není výjimkou tohoto trendu. Zatímco cena XRP v posledních měsících do určité míry kolísala, aktuálně se nachází na přibližně stejné hodnotě jako v březnu tohoto roku, konkrétně $0.54.

Vývoj ceny a tržní kapitalizace Ripple za rok 2018

Pokud bude společnost Ripple nadále budovat zajímavé spolupráce s finančními institucemi, udrží a zlepší ty stávající a bude pokračovat v silném vztahu s médii, má více než pozitivní šanci opět atakovat významné cenové hladiny. Nadále platí, že nikdo nevidí do budoucnosti a na případné výsledky si budeme muset počkat.

Zdroj: financemagnates.com